středa 17. února 2016

Jak sobě Liftago s jistotou přivolati?

Jest třeba státi v čase půlnočním, za úplňku, na rynku Staroměstském, ne dále než dva kroky od poledníku pražského. V levici jest třeba černého kohouta držeti, v pravici pak aparát Bellův, anténou směrem k smrtce na orloji natočený.

Když jsem se dozvěděl, že Liftago uvolňuje data o uskutečněných i neuskutečněných jízdách, zaradoval jsem se. Rád totiž láduji do Elasticsearch cokoliv zajímavého s cílem zjistit něco zásadního.

Jak to vidí jinde?

Samozřejmě, že data z Liftaga zkoušelo analyzovat více lidí. Hezky to udělal Marek Lutonský – určitě si jeho článek přečtěte, nemá smysl tu znovu kreslit stejné grafy.
Zajímavé výsledky mají i chlapci z Infinaria.

Proč Elasticsearch?

Velkou výhodou Elasticsearch je, že umí analyzovat data v realtime. Takže kdybych já pracoval v Liftagu, udělal bych si v Kibaně jednoduchý dashboard, který by mi sledoval základní parametry (čas dojezdu, průměrný počet nabídek atd.) a případně by mě mohl varovat, jakmile některý z parametrů bude signalizovat problém.

Vypadalo by to třeba takhle:
No ale, protože v Liftagu nepracuji, musím se spokojit s analýzou dat ex-post.

Základy

Ochota taxikářů vás svézt, prudce a logicky roste se vzdáleností, na kterou jedete. Hezky je to vidět z grafu, který srovnává průměrný počet nabídek, se vzdáleností na kterou chcete jet:
Zub na začátku ukazuje, že pokud jedete na vzdálenost kratší než 3 km, je výhodnější cíl vůbec nezadávat. Pokud jedete dále než 5 km, určitě cílovou adresu zadejte – šoféři se o vás poperou!

Další graf ukazuje, jak daleko je taxikář ochotný pro vás dojet – a to zvlášť v denních a zvlášť v nočních hodinách:
Osa X je vzdálenost cíle, osa Y průměrná dojezdová vzdálenost taxíku.

Potvrzuje se tedy že, čím dále se pojede, tím větší je ochota drožkáře pro zakázku "dojet". Zvlášť ve dne.

Co když nezadám cíl?

Elasticsearch disponuje celkem zajímavou funkcí, která vyhledává anomálie mezi daty. Zkusil jsem jí použít na zakázky, kde zákazník nezadá cíl:
Je vidět, že pokud nezadáte cíl ve všední den, máte celkem slušnou šanci, že domů přeci jen pojedete – abnormálně často se vyskytuje stav F. Naopak o víkendu se poveze jen ten, kdo cíl prozradí (NO znamená No Offer).

Nabídnu ještě jeden pohled na stejná data. Rozdělil jsem zakázky na ty bez zadaného cíle, s cílem do 3 km a s cílem delším než 3 km. Výsledkem je graf s průměrným počtem nabídek v závislosti na denní době:
A hle! Mezi 20:00 a 24:00 má člověk, který nezadá cíl, poloviční šanci, že sežene taxíka.

V kolik se vydat domů?

Na obdobném grafu je vidět, že domů se vyplatí vyrazit do 23.00 – pak průměrný počet nabídek prudce klesá. Takže doporučuji respektovat zavíračku většiny pražských restaurací.

Protože jeden graf nahradí tři odstavce, přidávám počet pokusů o zavolání odvozu v průběhu dne:
Vidíte, že po půlnoci nastává největší špička, kterou taxikáři nezvládají.

Další srovnání počtu uskutečněných jízd (stav F) a počtu lidí, kteří nedostali žádnou nabídku (stav NO) v průběhu dne:
Počet uskutečněných jízd je zhruba stejný před půlnocí i po půlnoci, ale počet odmítnutých zákazníků je po půlnoci několikanásobný. V grafu jsem zanedbal počet odmítnutých nabídek (NA), který je přibližně stejný.

S tím koresponduje i vzdálenost, na kterou je taxík ochotný přijet. Opět v průběhu času:
Vidíte, že přes den si pro vás šofér přijede průměrně z o kilometr větší vzdálenosti než v noci.

Kde se v Praze paří?

Znalci nočního života v Praze se nedozví nic nového, ale srovnal jsem místa, odkud se volají taxíky ve dne a v noci. Ve dne hezky svítí office centra – hlavně Anděl, Křižíkova v Karlíně, I.P. Pavlova a Hlavní nádraží:

A v noci? Nejvýraznější bod na mapě je bermudský trojúhelník v Dlouhé – zlatá mládež se vrací z Kozičky, Jamese Deana, případně z Bombaye. Zajímavé je, že Václavské náměstí je oproti Dlouhé poloviční. Napadá mě jedině, že turisti Liftago neznají a používají konkurenci:

Napadá vás něco dalšího?

Liftago neuvolnilo všechna data – zejména ceny. Nedá se tedy například porovnat cenu za kilometr ve dne a v noci, závislost pravděpodobnosti odmítnutí nabídky na ceně apod.

Pokud by vás napadlo něco, co by bylo zajímavé srovnat, dejte prosím vědět! Už nyní připravuji další díl.

PS: Liftagu moc díky za data a za odvahu.

Žádné komentáře:

Okomentovat